Saturday 26 February 2011

inspirasi gua..part 1




                      semua orang ada inspirasi sendiri,termasuk gua.apa-apa sahajalah mengenai idola,ikon atau sesuatu benda yang boleh dijadikan sebagai bahan  buat contoh.untuk inspirasi ni.. gua talk cock pasal manusia,seniman dan pemimpin yang buat gua kagum dengan mereka.gua tak selit isu or pemimpin dalam agama.sebab gua nak cerita hal DUNIA sikit..bab agama.memang ada idola dan pemimpin yang gua suka..lain hari pun leh sembang pasal tu..

                   ada yang jadikan role model mereka artis,hero,miss universe,politikus dan macam2 lagi.itu hak masing-masing.nak larang,rasa tak cool la kan.bukan ada kaitan dengan gua.nak jadikan model pornstar sebagai mentor pun gua tak ambil pusing..gua mengaku,banyak pecahan yang or individu yang buatkan gua yakin.hari esok,pasti milik kita(walau hakikat tak berubah sementara ni) banyak faktor dan pecahan buat gua rasa dekat dan nak jadikan mereka rujukan walau agak sukar juga ler nak ikut 100%..
              
                    kadang-kadang,mereka pandang gua.orang radikal atau gila dalam berbicara.berbicara hal atas angin yang memang tak tercapai dari akal fikiran.lelaki yang sembang di kaki lima hal rumit,selepas pandangan pertama mereka lihat gua ni mat-mat kutu rayau yang selekeh (kurang  iq) rabak sana sini dan tidak ambil pusing  hal rumit.iya-iya,gua akui.. gua pakai asal selesa.gua kuat berak,so amat susah nak pakai bawah kecik seluar ni.kang datang untung.mau mengelupur cari jamban.sebab gua ada kes masa zaman remaja tercalit najis sendiri kat kaki seluar (gua dah fobia cangkung bukak seluar separuh) gua pun peminat bundle.. nak vintage sangat tak mampu.sembang 24 hal brand lagi tak terdaya.baju 2 helai rm 5 pun gua pernah beli...walau kadang2 gua kencing gak mat style yang tanya apa gua pakai.gua tabur je apa yang gua tau.

                    dalam muzik( gua memang sepatah haram xtau main apa2),gua adalah listener.hanya mampu
mendengar,menghayati setiap lirik dan maksud sesuatu irama.tangan gua memang keras.jadi nak label gua noob.no hal..gua tadah je.. gua gilakan rock n roll.dalam pecah lagi kecil.. gua dengar agogo,blues,folk,gospel,rock,reggae,ska,punk,keroncong dan kearah yang macam gitu je.. fab four bebudak dari liverpool itu contoh inspirasi gua,selain nama-nama klise yang biasa kita dengar.jim morrison,bob dylan,m.nasir,band dari borlange dan pelbagai lagi mengikut acuan mereka.(gua malas nk list semua,banyak sangat) hari ni gua sembang hal muzik saja.pengaruh,gaya dan attitude yang gua ikut.walau tak sama tapi asal boleh jadi laa

                     kadang-kadang,terkadang atau mungkin teradang.muzik boleh sebabkan kita lari jauh dari hakiki.buai-buai dan khayal. ikut kehendak hati masing-masing.terpulang nak dengar sound macam mana.ikut soul sendiri.tak perlu la ikut orang.kalau memang ddie hard g karok kat karaoke jamban.nyanyi jiwang meletus era 90an.ngaku je..kita memang membesar dengan lagu era gitu..gua gila jeffrydin,a.romzi,a.ramlie,kasim masdor,m.shariff.. gua memang tegar 60s...cuma tak terdaya nak ikut cara elton john masa muda,boy geroge ke,m.daud kilau...tak mampu gitu...

                      muzik banyak buatkan seseorang percaya,dia mampu gelak,nangis,dan pelbagai mood lagi.gua sukakan lirik berunsur spirit,brotherhood,nasionalis dan cinta pada tuhan.biar berbelit makna mengundang.sebab,siapa yang paham.akan mengerti makna-makana tersebut.gua boleh tabik pete doherty.sebab lirik dia mengancam.perangai buruk dia pun orang tetap sanjung.apa ada hal.pemuzik bukan seorang yang sempurna..lu orang ikut je gerak hati sendiri.dengar ikut apa suka...cuma kalau ikut orang.boleh perhati la sesetengah uh cam mana sembangnya.ada tergagap nak cerita cam mana boleh minat sound gitu...poseur pun dah bersepah.macam-macam mereka boleh ngaku.apa ada hal.sok lusa,berubah trend lain.selagi dorang nak rasa semua benda dalam life.rasalah secukupnya.sampai masa.mungkin akan sedar,atau mungkin akan poseur hingga tua...tapi semoleknya,jangan lari jauh la dari apa dulu lu orang minat.. yang boleh terima lari jauh.. rocker bertukar ustaz.. tak percaya? tengok artis rocker malaysia.dah tua-tua ramai pilih jalan apa.hehehe..bagi gua.rocker ni dah cukup menjelajah kita dalam hidup... :)

continue...

                    

No comments:

Post a Comment