Monday 18 April 2011

dulu,kini selamanya. chelsea fc


          
     ` There was two or three hundred who were nutters and they would be ignored by the thousands of real fans. The weird thing was that these guys causing trouble weren’t young kids, they were grown men, a lot of them whose idea of a good Saturday was to go to football, not give a toss about the team, just as long as they had a good fight. They masqueraded as Chelsea fans, but they weren’t.


          bolasepak bukan sekadar minat,cara sokongan atau koleksi penuh satu bilik kelab kesayangan masing-masing.tetapi bolasepak meliputi segala kehidupan hal harian.itu yang gua rasa,dan bolasepak juga boleh buatkan kita ramai kawan dan juga musuh....


       gua  memula meminati kelab ni masa tahun 1997,gua ribena lagi masa tu.dalam hingusan lagi.dan masa tu,astro pun takde lagi gua rasa(kalau salah harap maaf).masa tu tengok dekat tv biasa je.FA cup final,chelsea vs middlesbrough.itu game 1st gua dan gua kenal apa itu bolasepak negara luar..fan yang all out,penuh dan standing dengan penuh bangga menyokong team masing-masing.sebelum louis saha memecah rekod final fa cup gol terpantas.roberto di matteo dah lakukan dulu.42 saat.. chelsea menjaringkan gol.dan gua? tanpa gua sangka.. gua melompat gembira.gua tak tahu apa-apa sejarah,jersi second team dan full knowledge mengenai kelab ni.lagipun commentator dalam english.gua kecil lagi.habuk pun tak paham.yang gua masih ingat.. masa itu line up ada zola,mark hughes,dan petrescu,dennis wise,frank lebouef,roberto di matteo,vialli dan beberapa nama yang gua tak ingat dah.manager ruud gullit masa tu..result game.after 27 year,last menang fa cup tahun 1969-70.itulah kemenangan atau honour besar buat chelsea dan sejak dari itu.termaktub dalam hati dan nurani.. gua mula meminati chelsea tanpa sedar hingga sekarang..





line up 1997.



 sejak dari situ,gua mula cari paper,atau apa-apa saja keratan pasal the pensioners ni.tapi masa tu,budak cam gua tak kenal internet sangat.chelsea ketika itu hanya kelab yang berjuang untuk merebut tempat dalam champions league.bukan pencabar kejuaraan liga dan lebih sekadar untuk berebut tangga ke 4 hingga 6.gua labelkan ketika itu.. gua menyokong kelab pertengahan liga.masa tu,perkembangan mengenai chelsea terhad.tak seperti kelab gergasi epl yang lain.berita dekat suratkhabar,media atau apa saja yang buat gua nak mencari sumber berkaitan the blues amat terhad..namun atas yang gua rasa ini rezeki,masa tu campbell dekat jalan tunku abdul rahman tu betul-betul best.banyak gila jual pelbagai jenis jersi.gua berjaya menyambar jersi bernombor 25.bagi gua,mamat tu dah cukup legend walaupun gua tak dapat jersi tertera nama wise..bagi gua,sebelum JT hadir dan diserap dalam skuad dan menjadi simbol kepada blue blood.gua rasa dennis wise adalah orang yang terbaik dalam chelsea masa era 90an. english man for captain!







        `We loved it. Chelsea had achieved nothing for a long, long time. Pop music was great, players played with a smile. It was a very enjoyable time. Good luck to the players today, but if you ask most Chelsea fans, they will relate with that team of the early 1970s. I think, that in years to come, that got up Ken Bates’ nose.   
            -ron `chopper' harris-


   bila gua dah tau main counter strike.habiskan masa berjam-jam main game dekat cc.gua mula tengok serba sedikit info pasal chelsea.gua layari..gua ambil tahu perkembangan.dan,2003.. tahun yang best gak gua rasa.1st time gua tengok chelsea live main depan mata.chelsea vs malaysia.. tahun 2003 juga tahun dimana taikun minyak.. roman abramovich jadi pemilik club.tahun yang bermulanya legasi chelsea dan kebangkitan mendadak.bagi gua.maaf kalau ada sesetengah fan chelsea terguris kalau gua buat statement gini..dari 2003 sampai sekarang,baru gua rasa ramai orang malaysia yang meminati chelsea.lingkungan era tu juga baru terkenal or orang kata apa.. big four.2003 permulaan cerita untuk chelsea era baru..dan jujur gua akui... sedikit demi sedikit,empayar english dalam chelsea mula terhakis dan makin menghakis..kali terakhir yang orang inggeris yang membimbing kelab chelsea ialah  glenn hoddle(tolak tepi graham rix dengan ray wilkins yang incharge 2 3 game je)... dalam list staff coach.hanya beberapa nama lelaki inggeris,selebihnya adalah dari luar negara..bolasepak era moden.duit adalah simbol!


    I’m firmly of the view that the game suffered in this country through England winning the World Cup in 1966 and creating a monument at which too many worshipped without question, but, with equal conviction, I believe that football will save itself because there are so many personalities in the game strong enough to throw the lifebelt.
-charlie cooke-


    kejayaan makin banyak diraih.dari sebuah kelab pertengahan hingga kelab digeruni.dari minoriti kini majoriti.. dari kelab london barat yang tidak ada kemegahan mula ada sejarah.pride of london! bolasepak berubah dari semasa ke semasa.pemain baru,coach silih ganti.ni dengan nada bongkak sikit gua cakap.hehehe.. manchester city amat sukar nak ikut jejak chelsea kejayaan segera.bagi gua,kelab-kelab lain juga begitu.dan musim fantastik chelsea bersama special one adalah kenangan yang cukup terbaik.namun,jujur gua akui.dari sebuah kelab pertengahan hingga jadi pencabar utama kini.sifat tradisi dah mula hilang.bongkak,riak.terlalu rasa mewah mula menghantui.gua tahu chelsea bukan kelab yang penuh dengan sejarah,kisah disebalik padang,supporters yang setia bila jatuh bangun,pengurus berdekad yang kekal dalam ingatan atau stadium yang mempunyai sejarah terhebat... tak ramai tahu bahawa stamford bridge punya lipatan sejarah pada tahun 1066 ..tahun dimana serangan viking keatas kerajaan england.. boleh rujuk battle of stamford bridge.


     bagi gua,chelsea kini dah macam suatu produk yang betul-betul pihak kapitalis gunakan semahunya.(dan mana-mana english club pun gitu).. ada banyak kesenian dalam bolasepak sudah hilang.walau hakikat ramai supporters lebih suka berbicara mengenai formasi,rivalry,transfer window dan gaya permainan yang cantik.bagi gua,lebih baik melihat barcelona dengan corak tiki taka yang hebat dari lihat kelab england yang suka permainan hantaran jauh.(xberapa england sangat la kan bila dalam sesuatu team hanya setakat 2 3 kerat english man)


The King’s Road was our patch; Alexandra’s, the Drugstore, the Seven Bells, the Trafalgar. They were great pubs, swinging pubs, and we had great times. We played hard and we worked hard
-peter osgood-






 bagi gua,ini salah satu kebanggan yang ada pada chelsea.bolasepak,ada pelbagai jenis penyokong...
ada fanatik,ada kipas susah mati,ada sekadar bergaya atas jersi,ada 24 jam pengkritik tegar yang ulasannya lebih kepada atas dasar sayang chelsea,peminat corak permainan,collector dan pelbagai lagi.pelbagai ragam dan cara.untuk menunjukkan kesetiaan masing-masing.sorry,gua menulis bukan atas berkongsi sejarah,knowledge or everthing mengenai sisi kelab ini..boleh cari dari internet sumber rujukan dan pelbagai lagi fakta menarik..sebab sejarah adalah cerita lama,kisah yang dah terjadi.kita hanya perlu untuk menoleh sedikit pada sejarah lama agar masa depan kita sentiasa beringat dan kenal asal usul.kenal dari mana chelsea bermula...masa kini,chelsea bukanlah kelab sayap kiri atau penuh subculture kecil dengan ideologi yang pelbagai.mungkin ramai tidak tahu ada perbezaan sesetengah fan negara,apa cerita sebaliknya berlaku pergaduhan antara negara.. sikap fascist kelab-kelab itali.pendukung-pendukung yang melaungkan slogan antifa.firm-firm di england yang ada sesetengah unite menentang puak yang lain.contoh casuals united di england yang panas line dengan budak-budak paki..(salah maaf).dan mungkin,ramai tidak menyedari..sesetengah kelab yang kita support adalah penyokong kepada english defence league.oleh sebab itu,yang mengaku dirinya casuals.kena lihat dari mana info or selok cara mengikutnya..chelsea kini adalah kelab yang peminat seluruh dunia.bukan kelab yang mewakili golongan pekerja kelas pertengahan.atau kelab dengan ciri-ciri sosialis yang tinggi. siapa kata chelsea bukan kelab kapitalis meh sini gua hempuk pakai dr.martens.celaka buat malu fan chelsea jaaa...apa pun gua rasa,setiap orang ada cara tersendiri untuk menyatakan sokongan.tak semestinya berseorangan.tiada geng or firm tidak boleh menyatakan sokongan.tak dapat berkumpul ramai-ramai bukan true chelsea.true chelsea,blue blood datang dari darah sendiri.dimana diri anda jika tegar chelsea tau apa yang perlu dilakukan..sebagai seorang yang loyal.lebih baik kita bicara hal team sendiri dari ambil pusing akan team lain.that not cool bro..lainlah boleh fight,jumpa je berentap..itu baru real football factory! hanya petah di atas papan kekunci tidak mencerminkan apa-apa.


  This is a glamour club. Half of the showbiz world were here on freebies courtesy of the Mears. What I like is style. Glamour is the Spice Girls. I prefer style. I’m not interested in fashion. Fashion comes and goes. Style is timeless.




 bagi gua,diri masing-masing.cara sokongan.atas satu tujuan.itu sudah cukup dari perlu berpuak dan dalam hati mengutuk.dan gua akan kekal menyokong chelsea secara langsung atau tidak langsung.walaupun hakikat gua dah kurang mengenai chelsea dan tidak true padu nye supporter.sebabnya ideologi chelsea kini dah makin lari dari prinsip hidup gua..amat jauh seperti gua katakan tadi,yang dirinya merasa marhaen tapi menyokong kelab yang dasar amat mengaut untung... gua hanya middle class supporters.yang menonton bolasepak dengan penuh kecintaan....forever blues!
                                               


im casuals hooligans.

No comments:

Post a Comment