Friday, 17 June 2011

berbual-bual anak kecil dengan bapanya di petang raya.





12 tahun yang dulu.
hari raya pertama
stor dan alatan kerja DBKL
damansara.


    `wan,kau duduk situ ya.abah ada kerja sikit'....

     yelah...

     bah,kenapa petang raya begini.kita tak pergi mana-mana?

     tak ada orang ganti tempat abah.lagipun stor ni,tak ada abah.nanti dia muram.hahaha

     tapi hari ni hari raya bah.semua orang gembira..kita dah penat-penat puasa.kenapa abah kena kerja?

     abah nak cari duit lebih,kan tahun ni  kau puasa 26 hari.kan satu hari 50 posen kalau kau puasa                   
     penuh.abah kena tunaikan janji la.ni semua abah sapu sampah,kemas-kemas ni semua,duit raya 
     kau laaa.

     oh lupa,hehehe.wan tak kisah sangat pun.abah dah beli baju raya pun.dah okay..
     abah,kita tak ada sedara mara ke nak pergi beraya?
     kang malam ibu kerja balik.kita macam tak raya pun bah....

     sedara semua balik kampung wan,kita je raya dekat kolumpo ni.lagipun best apa.kau tetap raya 
     dengan abah kan? hahaha
  
     oh lupa,ibu dah pesan.jangan sebut-sebut nama sedara.ibu kata sedara semua dah  mati .  
    kehkehkehkhe,kelakar kan bah ibu tu.kerja nak marah je.tapi wan tak takut.sebab abah ada tolong
    bila ibu marah wan..

     hahaha,tau pun.lgpun,aku tak memberi atau ada sentiasa dengan kau.kau ingat wan,bila aku tiada.
     ibu lah yang paling kau kena dengar cakap.kau kena sabar melayan kerenahnya.bila kau besar nanti
     kau sendiri akan paham.sekarang,aku ada untuk kau mengeluh dan tempat bermanja.aku tak mampu
     buatkan keluarga kita gembira dengan harta.abah cuma boleh beri sepenuh kasih sayang ja pada 
     korang adik beradik.

     tapi....

     tapi apa? wan beruntung tau.sebab hari raya ni.kau dapat bonceng motor dengan abah.tengok kakak
     -kakak dan abang kau.semua duduk rumah je..kau hari raya abah bawa jalan-jalan lagi.cuma tempat 
     dia bau busuk sikit lah.hahahah

      memang pun! busuk sangat la bah,kenapa sampah ni banyak sangat.macam mana abah boleh tahan
      bau dia? eeeeiiii,geli! kenapa abah mintak kerja jaga tempat macam ni...

      abah tak ada pelajaran,dulu abah dekat kampung tau menoreh getah je.sampai bandar.abah tak 
      ada kerja.abah terima saja sebab dah bertahun sampai along kau dah nak spm.abah sara keluarga
      kita hasil dari kerja ni tau..elok je abah tengok anak kesayangan abah ni.semua lengkap..comel je 
      haa abah tengok.

      memang lah.tapi kawan-kawan suka ejek.wan tak malu semua ni.tapi tak tahan ejekan ja.semua kata
      anak pak din makan sampah.

      hahaha,biarlah mereka kata.kita makan hasil dari kerja tempat pelupusan sampah ni pun.bukan pakai
      duit mereka.duit dari kerja abah juga.lagipun abah tak ada ketuk pintu mintak beras depan rumah
       mereka..

       tak apa,nanti besar.wan janji.abah dengan ibu.dah tua nanti duduk rehat-rehat di rumah.tak payah 
       kerja macam ni.wan beli kereta besar,rumah besar.kita duduk semua sekali.kesian wan tengok abah.
       
        tak perlu kesian,ni memang nasib.cuma kau saja yang akan ubah nasib kau.belajarlah pandai
       -pandai.jadi orang besar.kerja bagus-bagus.kalau abah tak ada pun.ibu tak ada dan semua adik 
        beradik kau tak ada.kau bantu la orang lain.kau jangan sesekali lupa diri kau wan.bila besar,kau 
        ingat balik tempat ni,kau ingat balik apa kerja abah semua.nanti percayalah.kau tak akan lupa diri 
        punya.

        tapi... abah dah tak kuat macam dulu,kenapa bah? 

         letih kerja,cari rezeki lebih..untuk kau dan keluarga kita.

         buat apa kita nak kaya-kaya.kalau kita tak rasa gembira...

         banyak cakap la budak kecik ni.hahahaha

         wan nak cepat membesar.cepat dapat bantu keluarga kita

          tak perlu nak,,, lalui dulu masa mudamu

           tapi...
          
           sudahlah...selagi abah ada.selagi itu kau akan kenal bahagia...



           

           # selamat hari bapa!
           

         

      
      
      

     

1 comment: