Wednesday 26 October 2011

bolasepak milik rakyat.

                


life gua,banyak dihabiskan dengan bolasepak.dari kecik bawak sampai ke hari ni.gua bahagia dengan bolasepak.gua dengan bolasepak tak pernah putus.gua tetap setia dengan bolasepak.macam mana gua setia dengan scene rock n roll.macam mana gua tak mengikut arus modenisasi.macam mana gua tak cucuk punggung anak-anak muda yang berubah-ubah menjadi trendy wanker.macam tu lah gua dengan bolasepak.hari minggu gua,masa dulu.tak gig,bola.tu je la keje.gua pernah putus dengan awek pasal benda ni.gua pernah jadi seorang yang sia-sia pasal benda ni.

sampai tahap,gua makin aggresif dengan cinta gua.gua selesa jadi penonton bolasepak,gua kaki bangku.sepak bola pun ikut arah telor tersepit kemana dalam spender.meluncur keatas!. sampai gua dapat kesan bakat tu,gua tukar main ragbi!.tapi ragbi tak sama dengan bolasepak.ragbi dekat malaysia tak segagah bolasepak.agama kedua seluruh pengikut di barat termasuk latin.sampaikan maradona pun ada jadikan dia sebagai satu bentuk agama di argentina.power tak power penangan bolasepak ni.gua pergi stadium tengok bola,gua pergi mamak pun tengok bola.jarang mamak duk tayang saluran astro ceria atau warna.

orang tanya,kenapa  gua habiskan sisa life dengan bolasepak je.tak boring ke tau benda tu dalam hidup? sebelum ni,gua cuma jawap macam bangkai je.sekarang gua jawab betul.gua tengok bolasepak,tak semestinya gua tak tahu benda-benda lain.lu orang ajak je gua sembang apa,berdiskusi macam-macam.insyaallah gua boleh handle dengan senyum ikut apa yang gua faham dan lihat.lu orang ajak sembang agama,politik,hiburan,history,teknologi,peradaban,kesedaran sivik dan macam-macam lagi.gua boleh jawap.tapi ikut level mana lah yang ditanya.gua tak mahir semua.tapi gua tau asas-asas dia..

apa yang best bolasepak malaysia?  tak ada yang best selagi fam tak berubah! tu yang jawapan pasti.sebenarnya,bola malaysia banyak sejarah yang tercatat dan tak dicatat.benda tu tak ada kalau kita duk tengok tv,perhati game cam tu saja.bolasepak adalah art sebenar! ada beza dia..betul-betul berbeza kalau kita duduk depan tv,dn tengok game dekat stadium.aura rasa lain..spirit lain macam.

kalian bangga dengan fan luar yang cipta macam-macam formasi or cara mendukung pasukan masing-masing.tapi sampai bila kita nak bangga dengan cara orang luar.bila kita nak terjemah dekat stadium sendiri? tak salah nak sokong team luar gila babi.gua sendiri sokong team luar,tetap pergi mamak bila game dekat malaysia takde.tetap bayor dua tiga ringgit untuk beberapa gelas teh tarik.cuma feel dia tak sama  macam kita sokong darah bangsa sendiri.biar fair and square.time game luar nak sokong,sokong.tapi bila negeri sendiri perlukan anda... tu dah kira tanggungjawab..


gua faham perasaan supporter dari melaka,penang dan negeri-negeri yang tak fight atau sekadar nak cukup korum je dalam league malaysia.mereka ada hak nak touching or  protes sampai berkiblatkan terus liga luar.tu semua masalah persatuan.politik dan sukan malaysia memang tak lari.dua benda ni jadi kawtim untuk seiring dan sama-sama pegang telor jaga pengaruh depa..sebab tu gua tak hentam terus orang yang duduk tengok mamak menjerit semua.mereka ada hak mereka sendiri dan sebab sendiri.cuma,gua harap mereka masih ada jiwa untuk bolasepak malaysia.

dah tak ada jalan dah nak selamatkan bolasepak malaysia ni.hanya cara protes berterusan  dan  cipta revolusi je yang selamatkan kita semua pencinta bolasepak ni.gua sedih,baru setahun dua jersi malaysia ni laku gila babi.sampai jadi fenomena kejap untuk rakyat malaysia.itu dah cukup buktikan semua sayang bolasepak walaupun masa tu kita baru naik setitik je.walaupun yang pakai tu ada yang sekadar bermusim.tapi dah cukup nampak nice untuk seketika.dah tiba masa,kita sebagai rakyat lawan dan terus lawan depa semua.dah terlalu lama memimpin.tapi hasilnya langsung tak nampak.kita makin maju,tapi kita makin jahanam dalam bolasepak.

bagi gua,bolasepak ni bukan sekadar nak menang dan bergembira,untuk peringkat international.bolasepak ni pengganti perang untuk menunjukkan siapa negara yang handal dan berkuasa.bolasepak  tu sukan unik...macam-macam terjadi dah pasal bolasepak ni.cuma,keindahan bolasepak diragut untuk kepentingan tertentu.bolasepak malaysia dihiasi maki dan hinaan.


so? gua sembang bebel-bebel ni,kira dah jauh hati dengan bolasepak?  tidak.bolasepak tetap dekat hati.bolasepak tetap peace,freedom dan harmony untuk gua.

gua sedih,tengok rakyat malaysia ni sebenarnya mudah dibeli dengan habuan atau wang ringgit.mudah berubah hati dari setia kepada perjuangan.gua syak,andai terjadi perang dunia 3.mungkin ramai berpaling tadah dan cium kaki untuk dilepaskan.orang kaya melempar duit kepada miskin untuk bagi mereka senyap dan patuh..


-kami boleh putus dengan berpuluh gadis sepanjang hidup.tapi kitorang tak pernah melafazkan kata putus atau touching sejentik pun dengan bolasepak.-



No comments:

Post a Comment